לוגו אתר

פעילות גיבוש לנוער

פעילות גיבוש לנוער

פעילות גיבוש לנוער הן דרכים מהנות וקלות לעזור להם (וגם למבוגרים!) ללמוד ולתרגל כיצד להעביר את המחשבות והרעיונות שלהם, לפתח מערכות יחסים ולבנות עבודת צוות ואמון.

פעילויות גיבוש צוות אלו יכולות להיות חשובות לאין ערוך, כי היכולת לעבוד ביעילות בצוות היא הכרחי עבור מקום העבודה של המאה ה-21.

הנה רשימה של ארבע פעילויות לבניית צוות כדי לעזור לבני נוער לפתח את הכישורים החברתיים שלהם, ללמד אותם את החשיבות של עבודת צוות ולספק הזדמנות לחלוק את נקודות המבט שלהם.

4 פעילות גיבוש לנוער שאתם חייבים לנסות עכשיו

1 – ציד תמונות

בפעילות זו, לקבוצות קטנות (בסביבות 4 חברים) יש מגבלת זמן (למשל שעה) לצלם חפצים או מצבים שונים. על מנת לשחק, כל קבוצה צריכה להחזיק לפחות מצלמה אחת או סמארטפון וצ'ק ליסט של הפריטים שהיא צריכה לצלם.

ניתן לארגן את הפעילות הזו כתחרות בין קבוצות שבה כל פריט שווה כמות מסוימת של נקודות, עם נקודות בונוס על יצירתיות ומקוריות. חשוב להפוך את הצ'ק ליסט למהנה ככל האפשר ולכלול משימות קלות ומאתגרות כאחד.

אלה יכולים לכלול נקודות ציון שונות בשכונה, בעלי חיים, השתקפות קבוצתית במים, אוכל יוצא דופן, משהו קפוא, תמונה שבה אתה נראה כאילו אתה טס וכו'. אם אתה רוצה לעודד יצירתיות, תוכל להשתמש במשימות לא ספציפיות – צלם תמונה של "משהו ירוק" – "משהו שאתה אוהב" – "משהו שמתחיל באות מסויימת" או "משהו מצחיק" כדי לתת לקבוצות יותר חופש להתבטא.

אנשים רבים שיתפו רשימות משלהם באינטרנט, כך שתוכל להשתמש בהן כהשראה ליצירת משימות משלך.

פעילות זו פועלת בצורה הטובה ביותר כאשר חברי כל קבוצה נשארים יחד. אם אתה רוצה לתרגל עבודת צוות, שיתוף פעולה וקבלת החלטות, אולי תחליט לאפשר לחברי הצוות לחלק את המשימות ביניהם או לצמצם את מגבלת הזמן כדי להפוך את הדברים למאתגרים יותר.

עם זאת, הפעילות עלולה להיות מלחיצה ופחות מהנה. "כלל השהייה ביחד" הוא הדרך המועדפת ללכת, מכיוון שככל שהקבוצה עובדת על הפעילות יחד במקום שהמשתתפים מסתובבים לבד, מתפתחת הלכידות והכישורים החברתיים משתפרים.

כשנגמר הזמן, כל קבוצה מציגה את התמונות שלה ונבחר הזוכה (הקבוצה עם הניקוד הגבוה ביותר).

2 – פחד בתוך כובע

פעילות זו יכולה להועיל למתבגרים מכיוון שהם מקבלים הזדמנות לשמוע דעות שונות לגבי בעיה אישית ספציפית או פחד שיש להם. מידע שנרכש יכול להיות בעל ערך רב מכיוון שבני נוער חשים לעתים קרובות בושה או פחד לבקש עזרה מחבריהם. בנוסף, על ידי השתתפות בפעילות זו, חברי הקבוצה מבינים שלכולם יש פחדים דומים וזה מקדם אחדות ואמון.

לפני תחילת פעילות זו, על מנחה הקבוצה להקפיד על מתן טון אכפתי ורציני. הצג את נושא הפחד, הסביר שכולם חווים כמה דאגות או פחדים מכל מיני דברים, ושדרך טובה להילחם בפחדים האלה היא להכיר בהם בגלוי.

לאחר מכן, כל אחד רושם את הפחדים האישיים שלו באופן פרטי על דף, אותו הוא שם בכובע. על מנת להקל על בני הנוער לנסח את הפחדים שלהם, אתה יכול להשתמש במשפטים לא גמורים כמו – "אני הכי מפחד ש…" או "הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לי יהיה…"

כאשר כל הפחדים מונחים בכובע, כל אחד בתורו מוציא פתק. (זה לא נעשה בו-זמנית מכיוון שחברי הקבוצה עשויים להתמקד רק בפחד שהם שלפו מהכובע.)

לאחר קריאת התוכן, הקורא הראשון מתאר את הבנתו על הפחד של הכותב. אם הקורא לא מפרט מספיק, על מנחה הקבוצה לשאול שאלה אחת או שתיים מבלי להביע דעה בנושא, אלא אם הקורא לא מבין את מה שנכתב.

בהתאם לגודל הקבוצה, המנחה יכול ליזום דיון עם שאר הקבוצה מיד לאחר שהקורא הראשון יסביר את הבנתו לגבי הפחד (בין אם הוא מסכים עם הקורא או לא, מה דעתו והאם הוא חוו משהו דומה ), אחרי שלכולם הייתה הזדמנות להיות קוראים. על המנחה להקל על תקשורת בתוך הקבוצה, תוך התחשבות שמטרות פעילות זו הן הפחתת פחד וגילוי אמפתיה והבנה.

3 – מרכיבים פאזל

הגדרת פעילות זו היא פשוטה. מחלקים פאזל גדול ומחלקים אותו למספר חלקים עבור כל קבוצה. הקפידו לחלק את הפאזל בצורה שכל קבוצה תוכל להרכיב את החלק שלה במלואו.

על המנחה להציג את הפעילות הזו בצורה הבאה – "מטרת התרגיל הזה היא שכל צוות מרכיב את הפאזל במהירות האפשרית באמצעות החלקים שסופקו לו. ולא לתת הנחיות נוספות". בדרך זו, קבוצות יחשבו שהן מתחרות זו בזו לפני שהבינו שהדרך היחידה להשלים את הפאזל כולו היא עבודה משותפת.

זוהי פעילות נהדרת לילדים ולמתבגרים צעירים יותר שבה הם לומדים שרוח תחרותית יכולה לסכן שיתוף פעולה ועבודת צוות.

לאחר השלמת הפאזל, המנחה יכול להוביל דיון סביב העובדה שרוב העבודות בעולם המודרני דורשות שיתוף פעולה ועבודת צוות, או באופן רחב יותר, שבני אדם בחברה חייבים לעבוד יחד כדי לשרוד ולהתקדם.

דבר נוסף שצריך לדון בו הוא האסטרטגיה שכל קבוצה נקטה במהלך ההרכבה של המדור שלה – האם היו מנהיגים, האם כולם עבדו בנפרד, האם הם חילקו משימות (למשל מיינו את החלקים הכחולים, מצאו את החלקים הקצויים), ואיך עבדו כל הדברים הללו משפיעים על יעילותם ושביעות הרצון שלהם מהפעילות.

פעילות גיבוש זו מתאימה גם למורים שרוצים שהתלמידים ישתתפו במשחקי גיבוש בכיתה, לקחת קצת הפסקה משגרת הלימודים האינטנסבית ולתת לילדים ערך נוסף.

4 – מה ההבדל

כדי להתחיל בפעילות זו עליך לחלק את הקבוצה לשתי צוותים. לאחר מכן, בקש מכל צוות ליצור קו כך שכל אדם יעמוד מול מישהו בקבוצה הנגדית. תן לצוותים קצת זמן (למשל 15 שניות) לשנן כמה שיותר על המראה של הקבוצה השנייה. לאחר מכן, בקש מקבוצה אחת להפנות את הגב או לצאת מהחדר כך שלקבוצה היריבה יהיה מספיק זמן לשנות את המראה שלהם.

כל אדם צריך לשנות מספר קבוע של דברים לגבי המראה שלו. כל שינוי מותר, הכלל היחיד הוא שהשינויים חייבים להיות גלויים. כשהצוות השני חוזר (או מסתובב), הם צריכים למצוא כמה שיותר הבדלים. ברגע שזה נעשה, הצוותים מחליפים תפקידים.

יש לפחות שתי דרכים לקבוע את הצוות המנצח. דרך אחת היא לקבוע מגבלת זמן – המנצח הוא הצוות שמצא יותר הבדלים במהלך פרק הזמן המוגבל.

דרך נוספת היא להסיר את מגבלת הזמן ולראות איזה צוות מבחין בכל ההבדלים מהר יותר. אם צוות לא יכול להבחין בשינויים מסוימים, אתה יכול להוסיף זמן (לדוגמה 20 שניות) לזמן הכולל שלהם עבור כל שינוי שהם לא הצליחו למצוא.

פעילות זו מצוינת לשיפור המיקוד והזיכרון, אך היא דורשת גם עבודת צוות ותקשורת. צוות המשקיפים יכול ליצור אסטרטגיה (יש להציע זאת במפורש לקבוצות לאחר משחק סיבוב או שניים) שבה כל אדם מנסה לזכור כמה שיותר מידע על האדם שנמצא ממש מולו ואדם אחד או שניים ליד אותו אדם. חברי הצוות בצוות ה"נצפה" צריכים לעבוד יחד כדי להפוך את השינויים במראה קשים להבחין עבור הצוות השני.

אהבתם? שתפו עם חברים
מה עברנו במאמר

לשיחת ייעוץ חינם ללא התחייבות

מגוון פעילות גיבוש
מאמרים נוספים

אינטליגנציה ריגשית ניהולית

אינטליגנציה רגשית [EQ] היא היכולת לתפוס במדויק את הרגשות שלכם ושל אחרים, להבין את הסימנים שהרגשות משדרים לגבי מערכות יחסים, ולנהל את הרגשות שלכם ושל

התחל שיחה
1
צריכים עזרה?
שלום!
איך אוכל לעזור לכם?
Call Now Button